• يکشنبه ١٩ فروردين ١٤٠٣-١٥:٣٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٦٣٧
شربیانی در واکنش به گزارش سازمان پسماند: 10-225

سهم شهرداری از درآمد پسماند ناچیز و بیشتر درآمدها در جیب مافیاست

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در انتقاد به وجود رانت و فساد در سازمان پسماند گفت: به خاطر وجود همین مفسده ها، متأسفانه بیشترین سهم درآمد ناچیز شهرداری از پسماند، به جیب واسطه ها و زباله گردها می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، درجریان برگزاری دویست و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، گزارشی در خصوص فعالیت ها انجام شده و برنامه های در دست اقدام سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران بعنوان دستور در صحن علنی امروز شورا مطرح شد که در این رابطه رضا محمدی مدیر عامل این سازمان توضیحاتی را در این باره اعلام کرد.
جعفر بندی شربیانی، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران، پس از این توضیحات،  ضمن تقدیر از حضور حماسی ملت ایران برای در راهپیمایی روز جهانی قدس با بیان اینکه نکات مطرح شده در این گزارش نشان از این دارد، هرچند که تعدد تغییرات در سه سال گذشته گریبان گیر این سازمان شد این مجموعه ذیل معاونت خدمات شهری شهرداری تهران توانستند به برخی مباحث تخصصی تسلط پیدا کرده و این موارد را درک کنند گفت: متاسفانه عدم ثبات مدیریت در این سازمان موجب شد تا ما زمان طلایی در حوزه تغییرات ماهوی در شهر را از دست بدهیم.
وی در تذکری خطاب به مسئولان و مدیران شهری، به خصوص شهردار تهران در خصوص فعالیت ها و وظایف این حوزه تخصصی عنوان کرد: بنده قبلاً برخی موضوعات با اهمیت که به عنوان گره های اصلی  شهر محسوب می شود را در چه در جلسات خصوصی و چه در جلسات عمومی صحن، مطرح کردم. همه می دانیم موضوعات جاری در این حوزه صرفا مختص به این دوره نبوده بلکه مبتلا به دو دهه گذشته نیز بوده است. از این رو اگر بتوانیم این چالش ها را حل کنیم نتیجه مطلوب حاصل و تحول ایجاد خواهد شد.
این عضو شورا در تشریح این چالش ها یادآور شد: متأسفانه پسماند در تهران همچنان به طور غیر اقتصادی اداره می شود. اگر به دخل و خرج حوزه پسماند توجه شود؛ می توان دریافت که درآمد پایدار شهرداری تهران از این دریای عظیم بسیار ناچیز است و درآمد لایه های دیگر همچون بخش خصوصی، پیمانکاران، شرکت ها، واسطه ها، زباله گردها و... دارای سهم بالایی از حوزه پسماند هستند؛ از این رو نتایج زحمات و مدیریت درست باید منتج به این شود تا پسماند در تهران محلی برای درآمد پایدار برای شهرداری شود.
شربیانی با اشاره به گفته های مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: سود ناچیز شهرداری و درآمد انبوهی که به جیب افراد مورد اشاره سرریز می شود حاصل رانت و فسادی است که در حوزه پسماند وجود دارد و این فساد بسیار انبوه و غیر قابل انکار است و قابلیت اثبات دارد.
وی موضوع دیگر تذکر خود را به موضوع استفاده از تکنولوژی در این حوزه اختصاص داد و با بیان اینکه ما در دوره دوم و سوم شورای شهر تهران  در موضوع پسماند شاهد یک تحول عظیمی بودیم؛ گفت: متأسفانه امروز حتی در مناطق شهر در حوزه تکنولوژی و استفاده از این امر دچار عقب ماندگی هستیم و فاصله بسیار زیادی با دنیا داریم.
عضو هیات رییسه شورا در ادامه به یکی از موضوعات انعقاد قرارداد با کشور چین اشاره کرد و در این رابطه اظهار داشت: خوشحالیم که مقدمات انتقال فناوری با این قرارداد عملیاتی خواهد شد و امیدواریم که این موضوع بزودی عملیاتی شود.
وی با انتقاد از اینکه متأسفانه مبحث فرهنگی در حوزه پسماند یک موضوع نخ نما و تکراری است و عمدتاً بودجه های مختلفی هم در این خصوص اختصاص پیدا می کند که از دوران قبل نیز مسبوق به سابقه بوده است و تنها هزینه می شود و خروجی مطلوبی نداشته است. نگاه فرهنگی در حوزه پسماند باید با طرح های انگیزشی اقتصاد خانوار همراه شود؛ اگر با این مدل فرهنگسازی موجب تحریک نشویم قطعاً با پند و توصیه نمی توان شاهد تفکیک از مبداء  باشیم.
شربیانی با تأکید بر اینکه آثار پسماند یکی از فاجعه بارترین اتفاقات بر علیه محیط زیست محسوب می شود؛ اشاره کرد: امروزه در دنیا موضوع پسماند بسیار مورد اهمیت واقع شده است اما متأسفانه ما در برخی منطقه های شهر تهران همچون آراد کوه واقع در منطقه ری، شاهد وجود یک چالش بزرگ محیط زیستی از تجمیع پسماند و زباله ها هستیم. قطعاً آثار و تبعات تخریب محیط زیست بسیارعمیق و نگران کننده است. مضافاً بر اینکه در ماه های گرم سال، امکان زندگی تا شعاع چند ده کیلومتری آراد کوه غیر قابل تحمل است.
این عضو شورا در خصوص طرح جامع پسماند خطاب به مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران نیز در طرح سوالی مطرح کرد: تا چه میزان موضوع طرح جامع پسماند به عنوان یک سند بالا دستی برای مجموعه تحت مدیریت تان، راهبردی است؟
 
کد خبر: 10-225

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: